what-is-seo.png

سئو داخلی سایت و سئو خارجی چه هستند و چه تفاوتی دارند؟

  • تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1398
  • دسته بندی : آموزش

اگر کمی در مورد سئو و بهینه سازی سایت تحقیق کنید، در هنگام آشنایی اولین موضوعی که با آن برخورد خواهید کرد، دو مبحث مهم و اساسی به نام ها سئو داخلی و سئو خارجی هستند. اگر دوست دارید که با مبحث سئو آشنایی کافی پیدا کنید و در این زمینه اطلاعات خود را تکمیل کنید، بهتر است که حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله سعی می کنیم، تمامی اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم.

چک لیست سئو چیست و چرا باید به آن توجه کنید؟


همه ما در مورد تکنیک ها و فنونی که در سئو خارجی و داخلی به کار می روند، شنیده ایم، اما آیا شما هم از چنین راهکارهای میانبری استفاده می کنید؟ آیا این راهکارهایی که در ده ها متن و مطلب نوشته شده اند، می توانند به شما در بهبود سئو سایت کمک کنند؟ آیا افزایش جایگاه های گوگل در رده بندی به این صورت امکان پذیر است؟

اگر سال هاست که از موتور جستجوی گوگل برای پیدا کردن سوالات خود استفاده کرده اید، حتماً متوجه شده اید که این موتور جستجو از گذشته تا بحال بسیار پیشرفته تر شده است و سایت های مرتبط را بیشتر با موضوع دلخواهتان را بهتر به شما می دهد. این موضوع به پیشرفته تر شدن الگوریتم های گوگل در طول این زمان بر می گردد. خوشبختانه الگوریتم های به کار رفته در موتور جستجوی گوگل از گذشته تا کنون بسیار پیشرفته تر شده اند و از حالت سنتی خارج شده اند.

در حال حاضر گوگل به قدری پیشرفته شده است که حتی حاضر به تشخیص لحن صحبت شما نیز می باشد. در این زمینه ابزارها و الگوریتم های گوگل با کمک یکسری فاکتور موجود در محتوای شما، سعی می کنند که بهترین محتوا را به مخاطب خود نشان دهند که نیاز او را برطررف کند. آیا آماده یک جهش اساسی برای بهینه سازی وب سایت خود هستید؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

چگونه می توانیم معیارهای گوگل برای رتبه بندی را دسته بندی کنیم؟


با کمی جستجو در اینترنت متوجه می شوید که افراد مختلف، فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی را دسته بندی کرده اند به نحوی که شاید از واقعیت هم دور شده باشند! حقیقت این است که دسته بندی ها و طبقه بندی های انجام شده کاملاً سلیقه ای بوده و در بیشتر مواقع بدون داشتن یک مسیر درست و صحیح حرکت کرده است. رایج ترین و علمی ترین طبقه بندی فاکتورهای رتبه بندی گوگل، عبارت اند از:

فاکتورها و معیارهای تولید محتوا
فاکتورها و معیارهای فنی و تکنیکی
شاید این نوع از فاکتور بندی این روزها عام نباشد، اما حقیقت این است که تمامی فاکتورهای گوگل برای تقسیم جایگاه های خود به این دو گروه فاکتور دسته بندی دارد. این روزها که مبحث سئو بسیار داغ است، سعی کرده اند با ایجاد دسته بندی برای سئو داخلی (on page seo) و سئو خارجی (off page seo) راه را برای یادگیری مباحث سئو و بهینه سازی سایت، کمی آسانتر کرده اند.

 

سئو داخلی سایت چیست؟ (What is On page Seo)


وقتی از سئوی داخلی یا On Page SEO صحبت می کنیم، باید در مورد تکنیک ها و فنونی صحبت کنیم که می توانیم آن ها را درون سایت خودمان انجام دهیم. شما به تمامی این موارد دسترسی دارید و قادر هستید که به راحتی اقدام به بهینه سازی وبسایت خود کنید. به عنوان مثال برخی از کارهایی که برای سئو داخلی می توانید انجام دهید، عبارت اند از:

بهینه سازی URL و آدرس های اینترنتی
به کار بردن کلمات کلیدی
لینک سازی داخلی
افزایش سرعت سایت
کاهش بانس ریت
و …
در ادامه برخی از این فعالیت ها برای بهینه سازی داخلی را باهم بررسی می کنیم:

 

عنوان صفحه (Page Title) جزو مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی

 

هر صفحه سایت شما باید دارای یک عنوان واحد باشد که کلمه کلیدی اصلی شما در آن به کار رفته باشد. به عنوان مثال فرض کنید که ما سعی داریم، یک پست در زمینه سئو خارجی منتشر کنیم! عنوان صفحه ما حتماً باید کلیدواژه اصلی این صفحه یعنی سئو خارجی را در خود داشته باشد. اگر شما بتوانید از کلیدواژه های بهتر و برتری در عناوین صفحه خود استفاده کنید، در نهایت قادر هستید که شانس دیده شدن خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

 

تگ توضیحات (Meta Description)، تگ فراموش شده ولی مهم

 

یکی از تگ های مهم برای بهینه سازی داخلی وبسایت که معمولاً آن را فراموش می کنیم، تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن است. در جدیدترین الگوریتم های گوگل که شاهد ایجاد انقلاب هایی به واسطه آن ها در زمینه بهینه سازی سایت هستیم، متوجه شدیم که استفاده از این تگ و قابلیت های بی نظیر آن می تواند به بهبود رتبه سریع شما در موتور جستجو گوگل کمک کند.

به عنوان مثال تگ توضیحاتی که می توانیم برای صفحه اختصاصی سئو خارجی بنویسیم تا کاربران بیشتری را جذب کنیم، عبارت است از:

سئو خارجی چیست؟ چرا باید به سئو خارجی اهمیت دهیم؟ چه روش ها و فنونی برای بهینه سازی خارجی سایت وجود دارد؟ آیا Off page SEO این روزها هم کاربرد دارد؟ و …

 

متا تگ کلمات کلیدی، عنصری از بین رفته ولی جالب!

 

در میان کارها و فنونی که برای بهینه سازی داخلی یک سایت می توانیم به آن ها رجوع کنیم، استفاده از متا تگ کلمات کلیدی، یکی دیگر از روش هایی است که این روزها رایج دارد. روشی که در آن شما باید کلمات کلیدی خود (کلمه کلیدی اصلی به علاوه LSI) را در متا تگ های خود وارد کنید. این روزها گوگل توجه زیادی به این موارد ندارد، اما شک نکنید که انجام چنین کاری خالی از لطف و فایده نیست.

 

ساختاربندی و بهینه سازی آدرس اینترنتی صفحات یا URL

 

از جمله دیگر کارهایی که برای بهینه سازی وبسایت انجام دهید، بهینه سازی آدرس اینترنتی است. در این زمینه شما باید برای هر صفحه یک آدرس اختصاصی در نظر بگیرید و آن را به صورتی بهینه سازی کنید که آدرس شما به وضوح در آن دیده شود. به کار بردن کلمه کلیدی در URL (معمولا به زبان انگلیسی) در دسته بندی سایت شما در گوگل می تواند کمک کند.

اگر آدرس صفحات قدیمی شما درست نیست و در آن ها کلیدواژه به کار نرفته است، می توانید به راحتی آدرس صفحات را عوض کنید و با کمک ابزارهای ریدایرکت کاری کنید که صفحات قبلی در صورتی که در موتور جستجوی گوگل ایندکس شده اند، به صورت خودکار به صفحات جدید منتقل شوند. با این شیوه هم به بهینه سازی بهتر سایت خود کمک کرده اید و هم در دسته بندی، رتبه بهتری پیدا می کنید.

 

چگالی کلمات کلیدی، اصولی پایه ای برای تولید محتوای بهینه سازی شده

 

محتوا پادشاه است را حتماً شنیده اید، اما هر محتوایی از نظر موتور جستجوی گوگل دارای چنین جایگاهی نیست. برای این که محتوای شما از نظر گوگل دارای رتبه و جایگاه بالایی باشد، حتماً باید در نظر بگیرید که چگالی کلمات کلیدی شما به چه صورت به کار رفته اند. معمولاً برای این که شما بتوانید با یک کلیدواژه خاص رتبه و جایگاه خوبی در گوگل پیدا کنید، باید تنها ۲ تا ۵ درصد از متن شما، کلیدواژه به کار رفته باشد.

در واقع بیشتر یا کمتر استفاده کردن کلیدواژه در متن بر اساس این درصد، می تواند به کار شما آسیب زیادی برساند. البته چندین روش دیگر مانند به کار بردن کلیدواژه در پاراگراف اول، عناوین و … هم وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. آیا تابحال محتوای سئو شده شما هم از نظر چگالی کلمات کلیدی، عملکرد خوبی داشت؟

 

بهینه سازی عکس ها و تصاویر، بهبود جذابیت سایت

 

از جمله دیگر کارهایی که می توانید برای بهینه سازی سایت خود انجام دهید تا از نظر رتبه گوگل، افزایش جایگاه داشته باشد، بهینه کردن تصاویر و عکس هاست به صورتی که بتوان به عکس های شما سئو شده گفت! برای این کار تنها لازم است که تگ های ALT و Title را در عکس های خود استفاده کنید. این کار کمک می کند که گوگل متوجه شود، عکس شما مربوط به چیست و بهتر است برای چه جستجوهایی تصاویر شما را به کاربران نمایش دهد.

 

لینک سازی داخلی، کمک به طبقه بندی و بهبود جایگاه سایت در گوگل

 

یکی از مهم ترین تکنیک ها و فنونی که برای سایت خود می توانید به کار ببرید، لینک سازی داخلی است. لینک سازی داخلی در واقع کمک می کند تا دسته بندی سایت شما به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد و صفحات مرتبط با کمک یکدیگر افزایش رتبه داشته باشند. اگر در زمینه لینک سازی داخلی ضعیف هستید و نمی دانید که چطور این کار را انجام دهید، حتماً با کمی سرچ و تحقیق در این رابطه اطلاعات خود را افزایش دهید.

 

سئو خارجی وب سایت چیست؟ (What is Off page SEO)

 

وقتی در مورد سئو خارجی صحبت می کنیم، منظورمان همان تکنیک ها و فنونی است که شما می توانید از آن ها استفاده کنید تا رتبه وبسایت شما در گوگل و دیگر موتورهای جستجو بهبود شدیدی پیدا کنید. شما در اکثر موارد قادر به کنترل این تکنیک ها و دسترسی ها نیستید، اما استفاده از آن ها، کار سخت و یا پیچیده ای نیست.

شما می توانید از طریق روش های مختلف از جمله شبکه های اجتماعی، ترافیک زیادی را به سمت سایت خود بکشانید. ترافیکی که به شما کمک می کند تا محصولات، خدمات و … خود را به سریع ترین شکل ممکن بفروشید. به عنوان مثال در این زمینه می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

ساخت لینک خارجی
گذاشتن پست مهمان
فعالیت در شبکه های اجتماعی (سوشیال سیگنال)
و …


یک نکته مهم را فراموش نکنید!

 

سئو داخلی و خارجی سایت شاید از نظر محدوده و قلمرو باهم تفاوت داشته باشند، اما به صورت کلی همه باهم در تلاش هستند تا رتبه سایت در موتور جستجو افزایش پیدا کند. در حقیقت این دو نوع بهینه سازی وبسایت، مکمل یکدیگر هستند و نمی توان بین آن ها تفاوت های بزرگی در نظر گرفت.

 

نتیجه گیری: سئو را از کجا شروع کنم؟


حالا که با مفاهیم و برخی از تکنیک های بهینه سازی وبسایت آشنا شدید، نوبت آن می رسد که برای شروع کاری کنید. شرکت در دوره های آموزش سئو آنلاین و یا کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده است، می تواند به شما کمک کند اگر شما هم راجع به این موضوعات نظری دارید و یا تجربه مفیدی دارید که می تواند به شما کمک کند، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات پیشنهادی