Hosting.jpg

هاستینگ چیست؟ سرویس هاست یا میزبانی وب به چه معناست؟

  • تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1398
  • دسته بندی : آموزش

همه افرادی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و یا حتی وبلاگ شخصی هستند، با مسئله ای تحت عنوان هاست (Host) یا هاستینگ روبرو می شوند!

شاید شما هم در مورد فضای میزبانی وب، اطلاعات کاملی ندارید و نمی دانید که چطور بهترین میزبان را برای وب سایت خود، پیدا کنید. اگر شما هم یکسری سؤال کلی در رابطه با این موضوع دارید، می توانید با خواندن این مقاله به صورت کامل، جواب سوالات خود را پیدا کنید.

برای این که متوجه مفهوم این موضوع شوید، در ادامه سعی می کنیم با معرفی انواع هاستینگ و فضای میزبانی وب سایت به شما کمک کنیم تا بهترین راهکارها را در این زمینه پیدا کنید:

 

فضای میزبانی وب در خانه، شیوه ای قدیمی که از آن استفاده نمی شود!


در این زمان که شرکت های هاستینگ زیادی در حال فعالیت هستند، بعید است بتوانید کسانی را پیدا کنید که همچنان به فکر راه اندازی فضای میزبان برای سایت یا وبلاگ شخصی خود در خانه باشند، اما اگر مفهوم این کار را متوجه شوید، بهتر می توانید کلیت این موضوع را درک کنید.

همه کسانی که می خواهند در فضای وب به انتشار مقالات، مطالب و عکس های محصولات و خدمات خود بپردازند، به طور قطع باید بر روی کامپیوتر خود، فضایی را در نظر گرفته باشند که همگان بتوانند با کمک اینترنت به آن دسترسی داشته باشند! همان طور که متوجه شدید، اولین پیش نیاز برای این کار داشتن یک سیستم یا همان کامپیوتر است!

در قدم بعدی لازم است که یک اتصال اینترنت پر سرعت داشته باشید تا دسترسی فضای وب را به سایت خود باز کنید. جالب است بدانید که با از دسترس خارج شدن اینترنت شما یا حتی قطع و وصل شدن آن، سایت شما اتصال خود به فضای وب را از دست می دهد که این موضوع در قدم اول برای بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، می تواند یک فاجعه بزرگ محسوب شود.

اگر کمی بخواهیم در تفاوت های هاست خانگی با هاست شرکتی ریزتر شویم به این نکته می رسیم که در فضای میزبانی خانگی شما نیاز به آی پی (Ip) ثابت دارید، در حالی که شرکت ها، سعی می کنند آی پی های متفاوتی را به شما اختصاص بدهند که مشکلی در دسترسی به وب سایت شما وجود نداشته باشد.

شاید فکر می کنید که تمام پیش نیازهای لازم برای یک داشتن یک فضای میزبانی در خانه، موارد بالا هستند، اما اشتباه نکنید! شما باید یک سیستم برق پایدار هم داشته باشید که با هر نوسان برق به مشکل برنخورید و وب سایت شما از دسترس خارج نشود. البته وجود یک سیستم پشتیبان گیری یا همان بک آپ گیری که اطلاعات شما را در خود نگه دارد هم نیاز است.

احتمالاً شما هم فهمیده اید که کار به شدت سخت شده است و همین دلایل به تنهای باعث شده اند که افراد این روزها اصلاً به فکر اجاره یک فضای میزبان خانگی برای سایت یا وبلاگ خود نباشند. اگر سایتی دارید که نمی خواهید همیشه در دسترس باشد و هر وقت می خواهید از آن استفاده کنید، شاید این نوع سیستم بتواند نیاز شما را پاسخگو باشد، اما به طور قطع این روش حرفه ای نیست و برای کسب و کارهای اینترنتی اصلاً توصیه نمی شود.

برای جمع بندی این بخش از مطلب، بهتر است که فهرست پیش نیازهای هاستینگ خانگی را به صورت یکجا برای شما مرور کنیم:

سیستم یا کامپیوتر مطمئنی که اطلاعات در آن قرار بگیرد!
وجود یک اینترنت پایدار که بتواند برای ما یک آی پی ثابت تولید کند!
وجود یک برق مطمئن که نوسانات نداشته باشد
وجود سیستم بک آپ گیری مطمئن که از اطلاعات برای ما پشتیبان تهیه کند


اگر حرفه ای نیستید، به فکر استفاده از فضاهای میزبانی وب اختصاصی نباشید!


برخی از کسب و کارها که اطلاعات محرمانه ای دارند، شاید تصمیم بگیرند که تمامی پیش نیازهای یک دیتاسنتر اختصاصی را تهیه کنند و اصطلاحاً این سختی را به جان بخرند، اما این تصمیمی نیست که به همین راحتی قابل پیاده سازی باشد. معمولاً اگر بحث امنیت اطلاعات مطرح نباشد، شرکت ها به فکر استفاده از چنین فضایی نمی افتند.

بسیاری از استارتاپ ها، کسب و کارها و شرکت هایی که این روزها در فضای اینترنت می توانید آن ها را پیدا کنید از فضاهای اشتراکی استفاده می کنند! اگر شما هم تصمیم به استفاده از چنین خدماتی دارید، لازم است که تنها در اینترنت با جستجوی عبارت هایی خاص، شرکت های هاستینگ دور و اطراف خود را به راحتی پیدا کنید.

به عنوان مثال شما با جستجوی کلیدواژه هایی مثل «هاست ارزان قیمت برای وب سایت»، «فضای میزبانی وب اشتراکی»، «هاست وردپرس» و … می توانید اطلاعاتی در رابطه با این کسب و کارها پیدا کنید و در مورد قیمت ها و خدمات آن ها اطلاعاتتان را تکمیل کنید.

خدماتی که شرکت های فضای میزبانی وب سایت ارائه می کنند، کمی گسترده هستند به همین دلیل در ادامه معروف ترین خدمات رایج در این زمینه را به شما معرفی می کنیم تا قبل از دریافت خدمات در مورد آن ها اطلاعات تکمیلی کافی را داشته باشید:

 

هاست اشتراکی یا میزبانی وب اشتراکی چیست؟


هاست اشتراکی یا Shared Web Hosting روشی از میزبانی فضای وب سایت است که در آن منابع مشترکی بین چند سایت به اشتراک گذاشته می شود. شاید می پرسید که منظور از منابع مشترک چیست؟ منابع مشترک به معنای سرور، هارد دیسک، سی پی یو، رم، پهنای باند و … است که به صورت از پیش تعیین شده بین چند وب سایت به اشتراک گذاشته می شود.

در این زمینه شما به سایت خود و اطلاعات لازم برای پشتیبانی آن دسترسی دارید، اما قادر به تغییر تنظیمات سرور نیستید. معمولاً برای وب سایت های کوچک و نه چندان بزرگ استفاده از چنین فضایی می تواند راهگشا باشد. در واقع سایت هایی که ترافیک عادی دارند و نیاز به دسترسی به Root Access ندارند، این شیوه از میزبانی عالی به نظر می رسد.

نکته آخری که در رابطه با این نوع از خدمات شرکت های هاستینگ باید بیان کنیم، دسترسی محدود به سی پی یو و رم است تا تقسیم منابع به صورت صحیح انجام بگیرد. از مزیت های این نوع هاست، می تواند قیمت پایین آن نسبت به سایر خدمات شرکت های هاستینگ باشد.

 

میزبانی اختصاصی فضای وب چیست؟


میزبانی اختصاصی یا Dedicated Hosting نوع دیگری از روش های ارائه میزبانی فضای وب سایت است که قابلیت های بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد. در این روش شما به صورت کامل و صد در صدی می توانید از تمامی منابع سایت فضای پشتیبانی وب خود استفاده کنید.

شما می توانید از تمامی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که نیاز دارید، بدون آن که شخص دیگری از آن ها استفاده کند، استفاده کنید. شرکت های هاستینگ در این زمینه به شما کمک می کنند تا تمامی خدمات مورد نیازتان راجع به این نوع از فضاها را در اختیار داشته باشید. معمولاً این نوع از فضاهای میزبانی اختصاصی به صورت پکیجی ارائه می شوند که بسته به کار و نیاز مشتری، می توانند متفاوت باشند.

گر بخواهیم به صورت تیتروار برخی از مزایای استفاده از میزبانی اختصاصی وب سایت را بررسی می کنیم به موارد زیر برخورد می کنیم:

در این زمینه، شما هیچ نگران و تنشی برای به اشتراک گذاری منابع سخت افزاری و نرم افزاری نخواهید داشت.
هیچ کدام از محدودیت های موجود در سرویس های هاست اشتراکی در این نوع خدمات وجود ندارد.
شما می توانید برای حل مشکلات فنی خود در رابطه با هاست، از تیم فنی شرکت میزبانی وب خود کمک بگیرید.
امنیت این نوع از سرورها و هاست ها نسبت به فضاهای اشتراکی و دیگر خدمات، بالاتر است.


میزبانی سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟


میزبانی سرور مجازی یا Virtual Private Server که به آن VPS هم گفته می شود، یک سرور کاملاً اختصاصی است که شما می توانید به صورت مجزا از آن چند سرور مجزا دریافت کنید. هزینه خرید سرور مجازی نسبت به داشتن میزبانی اختصاصی وب سایت، پایینتر است، اما این موضوع باعث نمی شود که امکانات و مزایای آن را نادیده گرفت.

در رابطه با سرور مجازی و کاربردهای آن بحث های زیادی وجود دارد، اما به صورت تیتروار در ادامه مهم ترین مزایای این نوع از هاست را باهم بررسی خواهیم کرد. مهم ترین کاربردهای VPS عبارت اند از:

میزبانی وب سایت های پرمصرف با ترافیک بالا
استفاده از آن ها به عنوان Mail server یا Data Base Server
کمک به بهبود عملکرد سیستم های درون شبکه
استفاده از خدماتی که به صورت عادی قابل استفاده نیستند! (به دلیل تحریم ها برخی از خدماتی که به دلیل وجود آی پی ایران تحریم شده اند، چنین مشکلی در سرورهای مجازی نیست!)
انجام شدن تمامی عملیات هایی که به یک اینترنت پرسرعت با ترافیک نامحدود نیاز دارند
و …
 

انواع سرورهای مجازی که می توانید برای وب سایت خود تهیه کنید. شما می توانید برای فضای میزبانی یا همان هاست خود از موارد زیر استفاده کنید:

سرور مجازی لینکوس، یکی از بهترین انواع رایج سیستم عامل های توزیع لینوکس
سرور مجازی ویندوز که قابلیت نصب سیستم عامل های مایکروسافت و … را بر روی خود دارد.
سرور مجازی اختصاصی که از تمامی منابع آن، می توانید به صورت نامحدود و بدون اشتراک استفاده کنید.
سرور اشتراکی که منابع نرم افزاری و سخت افزاری که شرکت هاستینگ در اختیار شما قرار می دهد به صورت اشتراکی بین کسانی که اقدام به تهیه سرور اشتراکی کرده اند، تقسیم می شود!
سرور مجازی ابری که دارای امنیت، کارایی و بهره وری بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر می باشد.
و …


نتیجه گیری: از چه نوع هاستی استفاده کنم؟ هاستینگ ایده آل وب سایت من چیست؟


در نهایت تصمیم گیرنده نهایی برای انتخاب نوع هاست، سرور و … تنها خود شما هستید. این شما هستید که باید انتخاب کنید به چه مواردی نیاز دارید و در چه نوع خدمتی از خدمات شرکت های هاستینگ نیاز دارید. مدنظر داشته باشید که اگر اطلاعات محرمانه زیادی دارید، شاید بهترین کار برای شما تهیه سرور اختصاصی در محل شرکت شما باشد.

اگر در زمینه هاستینگ سوالاتی دارید، می توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید در این زمینه تجربیات و نظرات خود را هم با دیگر افرادی که این مقاله را مطالعه می کنند و به دنبال خدمات هاستینگ هستند به اشتراک بگذارید تا به آن ها هم در داشتن یک انتخاب بهتر کمک کنید.

مقالات پیشنهادی